Verslag outreach 5-5-2018

      Reacties uitgeschakeld voor Verslag outreach 5-5-2018

“Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen. Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.”
– Efeziërs 2:8-10

Met het lezen van deze tekst leidde Jull op zaterdag 5 mei het ochtendgebed in. Marguerite haakte daar op in door te zeggen “Het is fijn dat we het Woord meenemen, daarop staan wij, het is ons zwaard in deze opdracht. We hebben een doel als we hier komen. Het doel is dat er een nieuw altaar in de stad gebouwd wordt, want de vreemde altaren die hier staan eren God niet. Het doel van evangelisatie is een altaar voor de Heer op te richten (2 Koningen 16) in de stad, in de harten van de mensen. Zonder de kracht van de Heilige Geest is dat niet mogelijk. Zoals het geschreven staat in Zacharia 4 zal het niet door kracht noch door geweld zijn, maar door de Geest van de Heere. Dat is het gebed vandaag. In Psalm 127 staat ‘degenen die uit eigen kracht een huis bouwen, bouwen het tevergeefs’. Dat wat wij hier komen doen is niet door vlees maar door Zijn Geest en met Hem. Wij mogen ons ervan bewust zijn dat Hij met ons en bij ons is opdat wonderen gedaan worden. Alleen Zijn aanwezigheid kan dat verrichten.” Dit werd beantwoord met “Amen” door de andere evangelisten. Tom vulde aan dat dit precies aansloot bij wat hij ’s morgens ook had gebeden. “God, U moet het echt doen, want als het niet door U is dan is ‘t niks”. Marguerite vervolgde: “Als we zo gaan bidden dan is het om de aanwezigheid van de Heer. Niet door macht, noch door kracht.” Daniel ging daarna over in gebed. Nadat er door alle aanwezigen eenparig gebeden was, zongen we samen Opwekking 611.

“Niet door kracht noch geweld, maar door Mijn Geest, zo spreekt de Heer. De wapens die wij dragen zijn niet van de wereld, maar machtig door God… machtig door God! Niet door kracht, noch geweld, maar door Mijn Geest, zo spreekt de Heer. De kracht van Zijn genade, de kracht van Zijn liefde, zijn groter altijd.. groter altijd! Niet door kracht noch geweld, maar door Mijn Geest, zo spreekt de Heer. Aanbid nu de eenheid, Jezus de Heer, Hij geeft ons Zijn Woord.. overwinning steeds meer!”

Daarna Opwekking 456:

“Niet de macht van wapenen, niet het werk van mensenhanden: onze kracht is de Naam van de Heer. Door de Naam van Jezus worden wij gered; Hij hoort uit de hemel, antwoordt elk gebed. Door het bloed van Jezus wast de Heer ons schoon Hef nu zijn banier op; juichend voor Gods troon!”

We stonden met de bus op de kruising Verwerstraat/Kruisstraat naast de Woenselse Markt. Het is hier ’s morgens vroeg al ontzettend hectisch. Voetgangers, fietsers, rolstoelen, scooters en auto’s gaan kris kras door elkaar. Het is goed om dan even rust te nemen en aan God te vragen in gebed wie Hij wil dat we benaderen, terwijl we rondkijken door de menigte.

Soms wordt iemand ‘uitgelicht’ door de Heilige Geest en is er een aandrang om iemand specifiek aan te spreken. Zo zag Tom aan de overkant een man lopen die zijn hond uitliet. In gedachte vroeg hij aan God “Die man?” en op dat moment draaide de man zijn hoofd naar links en was er oogcontact. Vervolgens nogmaals en de man keek weer om… dus… erop af. De man liep vrij snel en Tom gaf hem een kaartje met de tekst “Jezus leeft en Hij houdt van jou!”. De man las het kaartje, bedankte ervoor en stopte het al lopend weg in zijn kontzak. Deze man was de eerste die we ’s morgens een kaartje gaven. De man was al een stuk verder en Tom besloot om er toch achter aan te rennen, hij had tenslotte het kaartje bewaard, mogelijk met een reden. Ze raakten in gesprek. Tom vroeg direct of hij soms grote zorgen had en de man zei “och jee.. ja.. heel veel zorgen.”. Hij zei dat hij erg zoekende is en zei: “Ik heb al zo vaak gevraagd en gebeden”. Hij verteld dat hij af en toe bidt. God gaf een Woord van Kennis over iets uit zijn verleden. De man vertelde ook over een ernstige lichamelijke ziekte. Hij vertelde ook over zijn Katholieke achtergrond. Tom mocht uitleggen wat wedergeboorte is. Ondanks dat de man veel haast had, was er tijd om hem door een gebed te leiden waarbij ook voor vervulling met de Heilige Geest gebeden is. Ook is er tegen de ziekte gebeden met handoplegging. De man gaf aan een tinteling te voelen door zijn lijf tijdens het bidden en daarna een verlichting. Hij was dankbaar en zei “je doet ’t goed” en gaf zijn telefoonnummer. Hij kreeg een Bijbel mee en we zullen hem nog bellen.

We spraken een vrouw die een beroerte heeft gehad met verlamming tot gevolg. We hebben kort gebeden voor haar linkerbeen.

Een jongen met verlamming aan zijn armen had geen behoefte aan gebed, maar hij zou thuis op Youtube zoeken naar de ziekte waarmee hij worstelt in combinatie met ‘Jesus heals’ om getuigenissen van genezingen te kunnen bekijken. Bid dat hij werkelijk mag ervaren wie God is en dat hij Hem mag leren kennen.

Een man die slecht ter been was, was zijn geloof kwijtgeraakt. “Dood is dood”, zei hij. Zijn vrouw kwam uit de winkel en voegde zich bij het gesprek. “Maar ik geloof wel dat er meer is..” zei ze. Ze moesten door. We mochten haar een City Bible (Nieuwe Testament) meegeven, waarin op de eerste bladzijden ook het Evangelie duidelijk staat uitgelegd.

We hadden ook deze morgen weer gebeden dat God mensen voor ons zou ‘vastpinnen’ aan de grond. In andere woorden: of Hij de mensen die Hij op het oog heeft voor ons wil laten stilstaan zodat we makkelijk met ze kunnen spreken. Dat gebeurde regelmatig. Zo bleef er al een tijdje een vrouw op de hoek van de straat stilstaan die we aan konden spreken. Ze vertelde dat ze in haar leven veel mensen verloren is, maar haar geloof is ze niet verloren. Ze is Katholiek. In tegenstelling tot de meeste Katholieken die we spreken, was ze erg bewust van het belang van wedergeboorte, leest ze de Bijbel en wist ze overtuigend uit te leggen wanneer ze de Heilige Geest had ontvangen. Ze gaf blijk van een levend geloof.

Een ouder echtpaar in rolstoel kwam voorbij. We vroegen of we mochten bidden. De vrouw zei dat er al heel vaak voor haar gebeden is en ze vertelden dat ze hun geloof zo goed als opgegeven hadden. “Valse hoop”.  Dergelijke situaties zijn schrijnend. Wat kun je zeggen als er (nog) geen genezing plaatsvindt? We vertelden hoe de kracht van de Heilige Geest het lijden voor Jezus draaglijk maakte en we vroegen of we zouden mogen bidden voor de ziel van deze mevrouw.  De Heilige Geest is tenslotte de trooster. Omdat we zelf met tranen stonden zagen deze mensen dat onze bewogenheid niet gespeeld was en was dat mogelijk de reden dat we toch mochten bidden. Tijdens het bidden rolden tranen over onze wangen. We hebben gebeden voor innerlijke genezing, troost, kracht en dat deze mensen hun geloof niet zouden verliezen.

We mochten bidden voor een vrouw met verlamming in een rolstoel. Ze sprak in gebed uit dat ze God wil leren kennen en opende haar hart voor de Heilige Geest. Op dat moment ervaarde zij warmte en tintelingen door haar lichaam. We hebben haar het Evangelie uitgelegd en ze heeft gebeden dat Jezus haar de Waarheid verder gaat openbaren. Ze heeft extra informatie meegekregen en het telefoonnummer van een van onze vrouwelijke evangelisten om contact te kunnen houden. Ze gaf aan dat ze naar een keer naar een dienst op zondag wil komen.
Een meisje uit een Oost-Afrikaans land stond vlakbij de bus. Ze straalde helemaal. Licht! Soms kun je ‘in de Geest’ al merken dat iemand een broeder of zuster is. Die indruk bleek te kloppen. Ze sprak behoorlijk goed Nederlands en is al enkele jaren met haar familie in Nederland. Ze heeft een uitleg over een aantal gemeenten in Eindhoven gehad met de uitnodiging om met haar familie naar een de Maranathakerk te komen.

Een Afrikaanse man liep met twee vrienden aan de overkant. Hij vertelde dat zijn vrienden Moslim zijn en dat hij zelf Christen is. Zijn vrienden liepen snel en voor hem uit. Daarom moest de man ook blijven lopen en liepen we een stukje met hem mee. Al wandelend konden we een kort zegenend gebed voor hem doen.

Een jonge gabber van ongeveer 18 jaar liep samen met zijn vriendin op de Kruisstraat. Hij gebruikt regelmatig XTC en andere drugs op houseparty’s. Tom, die vanaf 1995 zelf ruim 10 jaar gabber is geweest en wat de gevolgen kunnen zijn, waaronder drugsgebruik. De jongen reageerde stoer en onverschillig  en zei dat hij daar zelf controle over heeft. Door met deze jongen over de gabberfeesten te praten en hoe het er daar aan toegaat, probeerde Tom hem te laten zien hoe duister deze feesten zijn. De jongen zei: “Ik heb genoeg duister gezien ja… en als satan die feesten regeert dan is hij mijn broer”. “Je weet niet wat je zegt”, zei Tom. Deze jongen was zich absoluut bewust van het duister, maar kon de tegenstelling met het licht niet aan. Tom schetste een contrast:  “Die wereld waar jij voor kiest gaat over de duivel, duister, demonen en dood… daartegenover kun je ook kiezen voor God, licht, engelen en leven.” Ondanks dat de jongen geïrriteerd en onrustig was, terwijl zijn vriendin echt luisterde, vroeg hij: “Waarom spreek jij mij aan! Waarom vertel jij mij dit!?” Waarop Tom zei: “Omdat de wereld waar je je nu in begeeft vervloekt is. Het loon van de zonde is de dood. Oftewel, de gevolgen van waar je nu mee bezig bent brengen grote ellende. Ik wil dat jou leven gezegend is. Ik wens jou gezondheid toe in plaats van ziekte. Ik wens jou liefde toe in plaats van haat. Ik wens jou al het goede en niet het slechte, omdat ik om jou geef. Ik heb maar 1 doel nu: dat is dat jij mij, die rare gast die jij nu zo irritant vindt, en dit gesprek nooit meer vergeet en dat ik een zaadje kan planten dat je bewaard. Ik wens het je niet toe.. maar de weg waar je nu op zit leidt naar de vernietiging. Als er een dag komt dat je niet meer weet waar je het moet zoeken en het wil uitschreeuwen, hoop ik dat je dit gesprek herinnert en één ding onthoudt: Dat wanneer jij het naar Jezus Christus uitroept Hij jou zal helpen.

Een jongenman op krukken liep voorbij. Hij had een scooterongeluk gehad. We mochten voor hem bidden. Hij deed eerst een beetje lacherig. Tijdens het bidden merkte hij dat de pijn in zijn schouders, rug en benen minder werd. Omdat er iemand in een auto op hem zat te wachten moest hij weg. We nodigden hem uit om een keer naar een dienst te komen en daarna verder te bidden. Hij had haast en liep weer door. “Als de pijn in 2 minuten, met effe snel bidden, al zoveel minder wordt…  kun je je dan voorstellen wat er mogelijk is in een half uurtje als we er rustig voor gaan zitten?”, zeiden we met een knipoog. “Oh, word ik dan wedergeboren!?”, riep hij lachend terug. “Als jij dat wil wel ja!” zeiden we.

Een vrouw in een rolstoel werd begeleid door haar zoon. Zij is gelovig. Hij niet. We mochten voor haar bidden omdat ze ziek is. Haar zoon kreeg een City Bible mee.

Er is een jongen die we bijna elke keer ontmoeten wanneer we bij de Woenselse Markt staan. Ook nu zagen we hem weer lopen met een stel vrienden en spraken we met ze over Jezus. We blijven zaaien.

Een vrouw vertelde dat haar man overleden is. Ze vertelde over haar wanhoop en gedachten over zelfdoding. We mochten voor haar bidden.

Een Afrikaanse Moslim man ontving een kaartje “Jezus leeft en Hij houdt van jou!” waarop hij vriendelijk lachte en zei “Ik ook van hem”. Hij zat op een hekje en een van ons ging naast hem zitten. Hij vertelde over het belang van naastenliefde. We spraken over God en Jezus. Voor hem is Jezus een profeet.. voor ons is Hij de Zoon van God. Dit gesprek ging op een erg vrolijke manier. We beseften dat we niet allebei gelijk kunnen hebben en dat we allebei verlangen naar eeuwig leven en in de eeuwigheid samen willen zijn. We hebben samen gebeden naar de Eeuwige, naar De Schepper van hemel en aarde en hardop geroepen: “God, is Jezus een profeet… of is Hij de Zoon van God? Wij willen De Waarheid weten! Amen!”

’s Morgens hadden we ook gebeden of God mensen zou willen sturen die we al eerder hebben gesproken. Zo kwam ook een jongen naar ons toe die we tweemaal eerder hebben ontmoet. Hij is verstrikt geraakt in de leugens van het occultisme, waaronder New Age. Hij heeft een hulpvraag en hij was blij om ons te zien. We hadden al eerder voor hem mogen bidden en ook deze keer. Hij stelde zijn hart open voor de Heilige Geest en hij voelde daarna al een verlichting. Hij komt binnenkort naar een dienst.

We spraken een vrouw die binnenkort enkele maanden in therapie gaat om met bepaalde dingen te stoppen. Ze stond op het punt om een gebed te ontvangen. Helaas werd het gesprek tweemaal onderbroken. Ze zei dat ze gelooft en bidt… maar ze kende het Evangelie nog niet. Ze had haast en ging er ineens vandoor. Uiteindelijk zijn we haar achterna gerend en hebben we haar een City Bible kunnen geven. Ook hebben we haar op het hart gedrukt om het hele proces samen met Jezus in te gaan, dagelijks te bidden, de Bijbel te lezen en uitgelegd hoe ze haar leven aan Jezus over kan geven.

Om ca. 17.00 uur sloten we deze dag in gebed samen af. We hadden ’s morgens gebeden voor de redding van zielen, genezingen, bevrijdingen, wonderen en tekenen.  Niet door macht of geweld.. maar door Zijn Geest! We hadden samen proclamaties over het Koninkrijk van God gedaan. Drie van ons liepen samen door de Kruisstraat richting het treinstation, we keken voldaan terug op een dag vol zegen en gebedsverhoring. Datgene waar we om gevraagd hadden in gebed, hadden we ook ontvangen. “Behalve bevrijding?”, schoot door de gedachten van een van ons. Niet wetende wat ons nog te wachten stond.

In een supermarkt raakte we in gesprek met een aantal Afrikaanse jongemannen en vrouwen. Buiten op straat ging het gesprek verder. Ineens werd het ons duidelijk dat er een meisje in de groep was waarvoor God iets wilde doen. Zij was Christelijk opgevoed, maar had God’s weg verlaten.  “God wants to do something for you today!” God wants to do something for you today!”, zei een van ons. Het meisje wilde terug naar God. De mannelijke evangelisten namen haar vriend apart zodat er geen afleiding meer was. Marguerite kon samen met haar bidden. Het meisje sprak een eenvoudig gebed:
“Father, forgive me that I have forsaken You. Fill me again with Your Holy Spirit. In Jesus Name. Amen.”. Op dat moment kwam onverwachts de kracht van God over haar! Ze viel ze in de armen van Marguerite. “Holy Spirit take control!”, zei Marguerite. Zij kreeg onmiddellijk bevrijding en werd vervuld met de Heilige Geest. Het was heel even onwennig, omdat het zo onverwachts gebeurde, maar de vrede van God overheerste. Wat zich precies in de geestelijke wereld afspeelde weten we niet. Het was alsof de Leeuw van Judah zich over het meisje ontfermde en tegen de boze zei: “Wegwezen! Deze is van Mij!”

Niet door macht of geweld.. maar door Zijn Geest die de gevangenis opent voor wie gebonden is!

HALLELUJAH! GLORIE AAN GOD!