Verslag outreach 01-06-2019

      Reacties uitgeschakeld voor Verslag outreach 01-06-2019

Zaterdag 1 juni begon moeizaam, op meerdere vlakken. Jull en Mieke zijn vanaf 3 uur ’s nachts in de weer geweest met de bus en vanalles daar omheen. ’s Morgens rond 9 uur kreeg het team bericht dat de bus niet wilde starten. We zijn toen eerst als team in gebed gegaan, specifiek hiervoor. Daarna hebben we ook onze achterban gevraagd hiervoor te bidden. Thijn, de chauffeur, was er inmiddels ook bij en de ANWB was al gebeld. Het is geweldig om te zien dat er dan meer dan 60 reacties komen van mensen die in gebed gaan. We hadden besloten om de outreach sowieso door te laten gaan, met of zonder bus. Direct nadat we deze keuze hadden doorgegeven aan het team en de achterban, stuurde René het bericht: “Hij rijdt!”.

Meer dan overwinnaars
Zo konden we gewoon, zoals gepland om 11 uur met ochtendgebed in de bus beginnen. Precies op tijd! Halleluja! Aanwezig waren Jull, René, Marguerite, Jimmy, Tom, Matthieu, Koos en Iwan. We zagen broeder Willy voorbij komen op de fiets, riepen hem, en hij sloot even bij ons aan om mee te zingen en bidden. Mieke was na een lange nacht vol strubbelingen aardig gebroken en heeft haar genomen omdat ze ’s middags ook elders nodig was voor aanbidding.  Jull stond op in de bus en was opgelucht dat deze eindelijk op z’n plek stond. “Wij zijn meer dan overwinnaars!”, riep hij met een glimlach en met z’n handen in de lucht.

Aanbidding
Nog voordat we begonnen maakte Tom een foto van de bus met het kruis vanaf de straat. Een man en vrouw stopten en keken waarvan hij een foto maakte. De vrouw zei: “Waar maak je een foto van?”, waarop Tom zei: “Van de bus en dat kruis”.  “Och… Jezus…” zuchtte de vrouw negatief, terwijl ze haar hoofd schudde. “Ja, dat klopt!”, zei Tom. “Hij ging voor ons, voor jou en mij aan het kruis. Want alzo lief had God de wereld dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gaf, opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.” Jimmy moest lachen en nam dit mee in de opening van het ochtendgebed en zei onder andere “Heer, we willen echt bidden dat mensen U leren kennen vandaag.” We hebben uitgebreid tijd genomen om God te loven en te prijzen met de volgende liederen: Heer, ik prijs Uw naam (Opw. 500); Heer, ik prijs Uw grote naam (Opw. 430); Jezus Overwinnaar, Uw vrede vult dit huis (Opw. 765), Wij zijn meer dan overwinnaars (Opw. 479), Zegen aanbidding (Opw. 454), Don’t build your house (Opw. 160), King of Kings and Lord of Lords (Opw. 137), Toon ons Uw macht O God (Opw. 193)

Ochtendgebed
Het zonnetje scheen, het was warm en de deur van de bus stond open. De mensen op straat hoorden de muziek uit de bus komen en keken nieuwsgierig. Sommigen lachten, anderen keken een beetje nors. Wij hadden er zin in. “Zoveel weerstand, er gaan grote dingen gebeuren vandaag!”, zei Jull. “Heer, die tegenstander wilde ons tegen houden.. daarom heet ie tegenstander. Heer, hij wilde saboteren, maar wij zijn meer dan overwinnaars. U bent trouw. U geeft ons de kracht om door te vechten. Wij gaan niet bij de pakken neerzetten. Heer, U helpt ons! Heer, het gaat niet om een bus.. maar om Uw kracht en genade. Wij danken U dat wij kinderen Gods mogen zijn, gekocht en betaald door het heilige, kostbare bloed van Jezus Christus, die uit de dood is opgewekt en ons geestelijke leven heeft opgewekt uit de dood, zodat wij voor de Vader mogen komen en straks van aangezicht tot aangezicht U mogen zien en loven en prijzen en groot maken omdat U alle macht heeft in hemel en op aarde Heer. En vandaag willen we bidden God en Heiland dat U ons zegent en wij mogen proeven van de zegeningen en de mensen bij U mogen brengen, dat U harten zult aanraken en mensen op hun knieën zullen gaan en zullen belijden: U bent Heer, U bent Koning, U bent Verlosser. Wij prijzen Uw Naam!

Jongen wil Jezus leren kennen
Een van de meest bijzondere ontmoetingen deze dag was met een jongen van 16 jaar, die oorspronkelijk uit het Caribische gebied komt. Zijn familie is nog daar. Hij is een kind van Protestante ouders en geadopteerd door Nederlandse ouders. Hij weet dat de geestelijke wereld echt is, onder andere door voodoo en andere occulte praktijken, die veel voorkomen in zijn moederland. “Als je aan voodoo begint wordt ook vooraf gezegd dat het je wat kost”, zei de jongen. “Het kost je wat.. en misschien zelfs je ziel”. Tom vertelde hem hoe hij zelf met voodoo in aanraking is geweest. Hij legde uit dat Jezus Christus het ware Licht is en dat alleen Hij kan redden uit duisternis. Na een tijdje praten, begreep de jongen dat we allemaal in duisternis leven, als we niet voor Jezus hebben gekozen. Soms zijn er gesprekken op straat waarbij heel duidelijk te merken is dat God iets wil doen in het leven van iemand. Dit was zo’n gesprek. “Niet kiezen is ook kiezen”, zeiden we. Dat begreep hij nu. Toch was een keuze maken voor Jezus een stap te ver. Hij wilde wel graag God de ruimte geven in zijn leven om hem daarbij te helpen. We hebben in de bus verder gesproken en gebeden. Over de hand die op zijn schouder lag tijdens het bidden zei hij: “Het was net of jouw hand helemaal wegsmolt tijdens het bidden, die voelde ik niet meer.” We hebben samen ook gebeden dat hij zijn familie weer zal zien. Hij ging met het Nieuwe Testament, een Liefdesbrief van de Vader en wat extra informatie naar huis. Hij had een glimlach en zei dat hij ons snel weer hoopte te zien. “Tot ziens!”

Verloren zoon
Een man met roots in West-Afrika kreeg een kaartje “Jezus leeft en hij houdt van jou!”. “Mijn moeder is evangelist in Afrika”, zei hij. Zelf deed hij niets meer met geloof. Bid voor hem.

Verkeerde weg
Een van ons sprak een moeder met dochter die hij kent. De stiefvader die later ook kwam, gelooft in Jezus. Alleen toen hij begon te vertellen over zijn geloof waren er heel veel essentiële dingen die niet overeenkomen met het Woord van God. We hebben gesproken over waterdoop, dat er maar één Weg is en niet meerdere wegen. Er zijn telefoonnummers uitgewisseld en gezegd dat we later verder zullen spreken. De dochter heeft de Liefdesbrief van de Vader meegekregen. Ook hebben we het Nieuwe Testament meegegeven en gezegd hoe belangrijk het is om dat biddend te lezen en God zelf te vragen hoe het bijvoorbeeld zit met waterdoop en of er nog leugens zijn waar hij in gelooft.. omdat álles op het spel staat, het gaat tenslotte om waar we de eeuwigheid doorbrengen.

In Gold we trust?
Iemand liep voorbij met een t-shirt van het merk “In Gold we trust”. “Meneer… als je een letter weghaalt zou dat beter zijn: In God we trust. Alsjeblieft. Jezus leeft en hij houdt van jou!” Terwijl hij en zijn vriendin of vrouw doorliepen, riepen we nog wat dingen over hoe Jezus vrij maakt van bijvoorbeeld verslavingen en depressie. “Nou, dan moet ik die site eens gaan zoeken!”, zei hij. Daarmee verwees hij naar de website van Light Express, op het kaartje dat hij kreeg. “Je kunt beter Jezus zoeken dan de site!”, riepen we hem na. Ze stopten en we raakten in gesprek. Blijkbaar was er toch iets dat hij had gehoord dat hem deed stoppen. We konden getuigen en vertelden hoe er een hoop mensen in onze gemeente bekeerd zijn vanuit een leven met criminaliteit, verslaving en een hoop ellende meer. ‘Toevallig’, stonden op dat moment ineens een aantal broeders en zusters achter ons op de markt. “Hey, kijk.. die kennen we en kunnen ook vertellen hoe Jezus hun leven verandert heeft.” Een van de broeders vertelde daarop zijn getuigenis.

Dakloze jongen
Deze broeder had ook een buitenlandse jongeman bij zich die momenteel in de nachtopvang van het Leger des Heils slaapt. We hebben hem al eerder ontmoet en ook kunnen helpen met een rugzak met basisbenodigdheden. We bidden telkens samen en sinds onze eerdere ontmoetingen heeft hij nu gelukkig werk. Over 2 dagen staat hij helaas op straat. We vroegen hem wat hij nodig heeft, maar durfde bijna niet te zeggen wat en wilde eigenlijk niks aannemen om ons niet tot last te zijn. Echt zielig. (Brok in onze keel. Traantje wegpinken.) Uiteindelijk hebben we een paar t-shirts, een korte broek en sokken op de markt gekocht en ook wat eten en drinken bij de supermarkt gehaald. Met dank aan de broeders die hiervoor giften hebben gedaan. We hebben ook contact opgenomen met iemand die mensen helpt aan onderdak, vanuit een instelling in Eindhoven.

Man belijd Jezus als Verlosser
Een andere heftige ontmoeting was met een man in scootmobiel. Hij zei dat het niet goed gaat en de artsen hebben gezegd dat hij nog 3 weken te leven heeft vanwege kanker. De man kon bijna niet meer praten. Hij zei dat hij een katholieke achtergrond heeft. We hebben hem het Evangelie uitgelegd, onder andere door stukken uit de Bijbel voor te lezen zoals Johannes 3:16-17 en Romeinen 10:9-10. We mochten voor hem bidden, ook voor genezing, en hem gevraagd of hij zelf ook Jezus zou willen belijden als Heer en Verlosser. Dat wilde hij, maar hij gaf aan dat hij bijna niet kan praten. “Probeer ons maar gewoon na te bidden”, zeiden we. “Ook al komt het er niet helemaal goed uit, God kent jouw hart en hoort toch wel wat je zegt”. Hij heeft God om vergeving gevraagd en Jezus als Zijn Verlosser aangenomen en gevraagd of de Heilige Geest in hem wilde komen. Hij heeft ook gevraagd om Zijn leven, het eeuwige leven en dat Hij de eeuwigheid met God wil doorbrengen. Hij merkte ook dat er vanbinnen iets gebeurde. Halleluja!

Wederontmoeting
We zagen een man die ons herkende. Hij is een broeder. Een tijdje terug hebben we voor hem gebeden met zijn vrouw en kinderen. “Mijn vrouw loopt daar met de kinderen. Weet je nog? Dat was een goed gebed! Ga zo door. Bedankt!”, bemoedigde hij ons.

Bidden voor genezing
Een broeder uit een andere gemeente in Eindhoven was boodschappen aan het doen. We raakten in gesprek. Op dat moment was er ook een andere broeder aanwezig in een rolstoel waarvoor we al vaker hebben gebeden. We hebben samen voor de broeder in rolstoel gebeden. Het is mooi, hoe we elkaar soms toevallig tegenkomen en iemand bijspringt en we als één lichaam samenwerken. De broeder die gebed ontving voelde meer kracht in zijn benen komen en kon daarna zijn benen beter bewegen. We bidden voor herstel van zijn gezondheid en dat hij op een dag weer zal kunnen lopen.

Afsluiting
Het was een hele warme dag met bijzondere ontmoetingen. Niet extreem veel, maar wel bijzondere, gezegende ontmoetingen. We hebben ook veel kunnen zaaien. Om 17:00 uur hebben samen de dag afgesloten door God te danken en te bidden.

Twee mannen zeggen “Ja” tegen Jezus
Vaak komt God dan toch nog met een verrassing op het einde van de dag. Tom had ’s middags in gebed gezegd: “God, ik dank U voor de verrassing die nog op het einde gaat komen.” Bij de supermarkt kwam hij twee mannen tegen. De ene man zat in een rolstoel als gevolg van een auto-ongeluk. Hij woont nu in een verzorgingstehuis. De andere man was een vriend die ook voor hem zorgde. Ze raakten in gesprek over het Evangelie. Ineens was er een hoop afleiding, omdat twee jongens op een scooter super agressief werden tegen twee meiden. Een van de jongens schreeuwde tegen een van de meiden. Het liep bijna uit de hand. Tom heeft op afstand gebeden voor de situatie. De jongen is toen schreeuwend weggereden. Na deze afleiding hebben beiden mannen een bekeringsgebed uitgesproken! Ze waren beiden al gelovig (katholiek), maar hadden nog geen duidelijk beeld van het Evangelie. Nadat ze dit uitgelegd hadden gekregen, zeiden ze beiden “Ja” tegen de genade van God in Jezus Christus. Ze hebben ook allebei een CityBible meegenomen.

Nog een bijzondere ontmoeting
Nadat de mannen waren opgehaald door een taxi, liep Tom nog even naar een man met gitaar die al eerder zijn aandacht trok. Dit werd een hele bijzondere ontmoeting. Ze hebben nog een uur met elkaar gesproken. De man blijkt oprecht op zoek te zijn naar God en heeft zijn persoonlijke verhaal gedeeld. De man kent Jezus nog niet, maar wil Hem echt leren kennen. Ze hebben samen gebeden en hij heeft ook zijn hart geopend voor de Heilige Geest en in gebed tegen God gezegd dat hij Hem graag wil leren kennen. Ze hebben telefoonnummers gewisseld om binnenkort verder te praten in een andere omgeving. Op het einde van het gesprek speelde hij een lied gericht naar God op zijn gitaar. “Dit nummer heeft me veel kracht gegeven…” Bid voor hem!  Dat hij God mag leren kennen, voor bescherming en dat God hem ook gaat helpen in zijn situatie.

Halleluja!