Verslag outreach 16-06-2018

      Reacties uitgeschakeld voor Verslag outreach 16-06-2018

Op zaterdag 16 juni stonden we op de Weverstraat. Deze straat is ook een zijstraat van de Kruisstraat en ligt parallel aan de Verwerstraat, een van onze gebruikelijke locaties. Jull begon de dag met het lezen van 1 Korinthe 13 uit een kinderbijbel, eindigend met: “Drie dingen blijven altijd bestaan: geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het belangrijkste.” Daarna baden en zongen we samen tot onze Heer. Bij de Weverstraat is het iets rustiger dan de Verwerstraat. Er staan bankjes waar mensen regelmatig gaan zitten en we met hen in gesprek kunnen raken.  

Aangeraakt door de ware bron
Een van de eerste gesprekken was met een man en vrouw. Zij zijn verloofd. Ze reageerden toen we een foto van de Light Express bus maakten. We vertelden over wat we meemaken en ook over wonderen die God doet. De man vertelde dat hij ook met energie en krachten werkt. Zo deed hij aan ‘strijken’. We hebben hem uitgelegd dat dit uit een verkeerde bron komt en ook Deuteronomium 18:10 voorgelezen, waarin God zegt dat dit soort dingen voor Hem een gruwel zijn. Zonder hen te veroordelen, legden we uit dat het mogelijk is om kracht te halen uit andere bronnen dan God en dat we uit eigen ervaring kunnen spreken dat de God van de Bijbel, Vader – Zoon – Heilige Geest, de enige ware God is. We mochten ook getuigen hoe de misleiding uit andere bronnen werkt en lijkt op licht maar in feite vals licht is. We mochten voor hen bidden en tijdens het gebed kregen zowel de man als de vrouw het enorm warm. We zeiden dat dit de Heilige Geest is. We hebben het Evangelie nogmaals duidelijk uitgelegd en ze hebben allebei het Nieuwe Testament meegenomen. Voorin deze CityBible staat ook het Evangelie duidelijk uitgelegd met een voorbeeldgebed.

Gebed en boodschap van Hoop voor zieke schoonzus
Een Antilliaanse man vertelde over zijn schoonzus die terminaal ziek is. Hij was nog niet gelovig, maar geloofde wel ‘dat er meer is’. We hebben het Evangelie uitgelegd, gebeden voor genezing van zijn schoonzus, maar vooral dat zij Jezus zal leren kennen en zij behouden zal zijn. Hij was dankbaar voor het gebed, nam een CityBijbel mee voor zijn schoonzus, en zei dat hij de boodschap van verlossing door zou geven aan zijn schoonzus.

Er is geen andere weg dan Jezus
Een man en vrouw, echtpaar, zaten op het bankje en vertelden dat ze in God geloven. Ze zijn met de Bijbel opgevoed. De vrouw zei dat ze ook een ‘spiritueel’ (c.q. paranormaal / occult) pad had bewandeld. We probeerden uit te leggen dat dit een andere bron is. In het gesprek was veel verwarring en het echtpaar liet ruimte voor ‘andere wegen’. De man zei dat de Bijbel is aangepast. We vroegen hem of hij gelooft in Johannes 14:6 waarin Jezus zegt dat Hij de Weg, de Waarheid en het Leven is en de Enige weg tot God, met nadruk op Enige. Hij geloofde dat dit vers waar is, toch zei hij dat er ook andere manieren zijn om met God bezig te zijn. Ze spraken zichzelf tegen en leken een eigen visie van de waarheid gemaakt te hebben. Bid dat de Heilige Geest hen overtuigt van de Waarheid.

Verloren zoon
Een man in een trainingspak ging op het bankje zitten. Hij zag er wat vermoeid uit. We raakten in gesprek en hij vertelde dat hij zeker gelooft dat er meer is. Hij had ooit een eigen zaak en zei dat hij alles kwijt was geraakt door de overheid. Hij is hierdoor in financiële problemen terecht gekomen. Hij wilde alles op eigen kracht doen en vond het zelf hypocriet om te bidden. We hebben hem het verhaal van de verloren zoon voorgelezen. Ook hebben we hem het Evangelie uitgelegd en voor hem mogen bidden. We benadrukten hem dat hij met al zijn zorgen naar God mag gaan en Hem aan mag aanroepen. Met onze boodschap dat hij echt zelf mag bidden en dat Jezus ontzettend veel van hem houdt ging hij terug naar huis.

“Ik wil me laten dopen!”
We ontmoetten een broer en zus. De jonge vrouw was met haar kinderen. Ze is onlangs in Eindhoven komen wonen. Een jaar of 6 geleden is ze door God aangeraakt en had ze ook bevrijding ontvangen. Ze heeft haar persoonlijke situatie uitgelegd en we hebben gebeden voor haar, haar kinderen en haar broer. Haar broer is nog niet gelovig, maar hij stond er wel positief tegenover. Dit was een bijzondere ontmoeting. Een week na deze ontmoeting bezocht deze vrouw een zondagdienst en zei “Ik wil me graag laten dopen!” Geweldig! Halleluja! Twee weken geleden tijdens de outreach hadden we ook een jonge vrouw ontmoet die ondertussen ook besloten heeft om zich te laten dopen. Dus twee opeenvolgende outreaches liep een vrouw voorbij de bus die een week later een bewuste keuze maakt om zich te laten dopen. Prijs God!

“Ik doe ’t op mijn eigen manier”
Een opgewekte man trok zijn shirt omhoog en toonde ons verschillende tatoeages van Jezus. Hij vertelde over een ongeluk dat hij had gehad en hoe hij op zijn eigen manier bidt. De boodschap dat hij Jezus aan kan nemen en de Heilige Geest kan ontvangen leek niet over te komen. De man had ook een geheugen- en spraakprobleem als gevolg van het ongeluk. De man vloekte ook veel tijdens het gesprek en zei dat hij dit altijd zo doet, sinds het ongeluk. “Zo doe ik dat nou eenmaal. Ik doe ’t op mijn eigen manier”. We legden vertelden hem over de Heiligheid van God en we Zijn Heilige Naam niet ijdel mogen gebruiken en we niet horen te vloeken. Hij zei dat dit zijn manier was om met God te praten. We hebben het Evangelie uitgelegd en voor hem mogen bidden.

Minder rugpijn
We mochten bidden voor een vrouw uit Iran. Ze geloofde in God, maar niet meer in de Islam. Zij had minder rugpijn na gebed en we hebben haar over Jezus verteld.

“Waar is God dan?”
Twee vrouwen met rollator kwamen voorbij op de stoep. Een van hen werd boos omdat er mensen in haar omgeving overleden zijn en o.a. een man met kinderen zonder geld achterbleef: “Waar is God dan?” We konden niet met haar praten. De andere vrouw had pijn in haar rug en we mochten voor haar bidden. Na de tweede keer bidden merkte ze dat de pijn minder werd.. en na een derde keer nam de pijn nog verder af. Daarna liep ze door achter haar vriendin aan. We bidden dat ze deze genezing zal herinneren en haar doet nadenken over de Geneesheer.

Goed gesprek, pijn in kuit weg
Een echtpaar dat onlangs 70 jaar getrouwd was vertelde over het leven. De vrouw haalde trots de trouwfoto’s uit haar tas die we mochten zien. De vrouw was gevallen en had een stuk ijzer in haar kuit gekregen. Hierop zat nu een grote pleister en haar been deed zeer. We mochten bidden voor haar kuit en de pijn ging weg. Daarna mochten we ook een zegen bidden voor het echtpaar samen, voor een gezonde toekomst. Ze zijn voor de Katholieke kerk getrouwd. Op de vraag of zij God ooit gevraagd hebben om vergeving van hun zonden en Jezus als hun Verlosser hebben aangenomen kwam wat weerstand. We vertelden dat zij de Heilige Geest dienen te ontvangen als onderpand voor de erfenis van het eeuwige leven. De vraag werd ontweken en zij keken op hun horloge. We vertelden hen dat een paar minuten in schril contrast staat ten opzichte van de eeuwigheid en dat kiezen voor Jezus de belangrijkste keuze is die een mens kan maken in zijn leven. We wilden niet forceren, de Heilige Geest overtuigt, en zij gingen verder boodschappen doen. Een uur later kwamen we hen opnieuw tegen en de pijn was nog steeds weg. Halleluja! We bidden dat zij echt een keuze voor Jezus met overgave zullen maken.

Com amor (met liefde)
Een gelovige Portugese broeder ontving de Liefdesbrief van de Vader in zijn eigen taal. De brief sluit af met “Com amor, seu Pai.”, oftewel “met liefde, je Vader.”

“Alsof ik er niet meer alleen voor sta”
Op een van de bankjes aan de overkant van de straat zat een jongeman, wat onderuit gezakt. Hij rookte een sigaret en dronk Dropshot uit een 10cl fles. Hij had ons al een hele tijd aan zitten kijken. Het gesprek verliep in het Engels en is hieronder voor het gemak vertaald. De jongen zei op een bepaald moment nonchalant en met een lach:
–  “Wat verkoop je?”
Tom: “Jezus! Hij leeft en Hij houdt van jou! Wist je dat!?”
– “Je zou een verkoper kunnen zijn!
Tom: “Dat was ik ook, maar ik gebruikte drugs, ik dronk en mijn leven werd een grote puinhoop. Jezus trok me uit de put en nu verkoop ik Jezus!”
– “Hmm…”
Tom: “Je bent Pools toch?”
– “Ah, jij bent goed haha.”
Tom: “Poolse mensen houden van Jezus Christus toch? Polen heeft Jezus Christus toch zelfs als hun Koning gekroond, niet waar?”
– “Haha. Jij bent goed!”
Het ijs begon te breken.
Tom: “Luister. Jezus Christus is de beste ‘drugs’ die je kunt hebben. Ik probeerde altijd om de leegte in mijn leven op te vullen met verkeerde dingen uit de wereld. Nu heb ik Zijn Heilige Geest ontvangen. Dit is de sterkste kracht in het hele universum. Hij is God zelf die in mij leeft!”
– “Hmm…” 
Tom: “De Heilige Geest is zo sterk. Hij kan jou nu gewoon hier nuchter maken als je dat zou willen. Je hebt die fles alcohol niet nodig in je leven. We worden geboren met een leegte vanbinnen en die willen we opvullen met allerlei verkeerde dingen: sex, drugs, alcohol, eten.. andere verslavingen, verre reizen, hard werken. We snakken naar liefde. Onze harten zijn gebroken. We hebben God nodig. Hij is liefde! Je hebt Zijn Heilige Geest in je hart nodig. Hij wil jou genezen.” De Poolse jongeman bekeek op YouTube de video ‘Sex, drugs, money don’t satisfy’ van Clayton Jennings, waarin hij spreekt over de ‘lege wegen’ en ‘koude winters’ van het leven en hoe Jezus de Enige is die ons kan opvullen.  – “Zucht… ik haat mijn leven man”, zei hij. Het gesprek sloeg ineens om en de jongen werd zich bewust van zijn gebrokenheid. Hij wilde God graag leren kennen en vrij zijn van verslaving. We mochten voor hem bidden en hij bad ook zelf dat hij de Heilige Geest wil ontvangen. Hij vroeg zelf aan God in gebed om hem nuchter te maken en vrij te maken van elke verslaving! Na het gebed wilde hij een sigaretje aansteken. Het grappige was dat zijn aansteker ineens niet meer werkte. De aansteker ging de prullenbak in. De jongen zei dat hij zich ineens veel krachtiger voelde: “Alsof ik er niet meer alleen voor sta, alsof er Iemand achter mij staat die me helpt. Ik voel me ook lichter”, zei hij. We hebben telefoonnummers gewisseld en hij wilde graag dat we een Bijbel-app op zijn telefoon installeerden, met ook de mogelijkheid om in zijn eigen taal te lezen. We hebben contact en hij zei dat hij ’s avonds zelf ook zou gaan bidden en binnenkort naar een dienst op zondag komt.

Gestopt met roken
Op de terugweg naar het station ontmoetten we nog een Christelijke broeder en zuster uit Eindhoven. Ze zijn onlangs allebei gestopt met roken, samen met God. Ze hadden God voor hulp gebeden om te stoppen. We hebben voor een van hen gebeden voor extra kracht en een goede gezondheid.

Heuppijn nagenoeg weg
Een man van 87 met rollator liep in de Kruisstraattunnel bij Fellenoord. Hij had pijn aan zijn heup, waar een metalen plaat in zit. Hij was samen met zijn vrouw. Ze zeiden gelovig te zijn. Op de vraag of we mochten bidden reageerde hij eerst laconiek. We mochten bidden en tijdens het bidden maakte hij een paar grapjes zoals “ik ga zo naar de moskee”. We zeiden dat het serieus is. De pijn daalde na het gebed. Daarna baden we nogmaals. Hij liep verder tegen de helling omhoog en met zijn rollator en was verbaasd dat hij door kon lopen. “Het is echt minder”, zei hij. “De pijn is bijna helemaal weg”. Prijs God! Zij hadden niet zoveel tijd en we hebben nogmaals kort het Evangelie uitgelegd. De boodschap leek vooral zijn vrouw te bereiken.

Hij troost de treurenden
Binnen in het treinstation in Eindhoven, bij de roltrappen, zag een van onze evangelisten een tienermeisje met rollator en kruk lopen. Ze liep samen met haar moeder. Het meisje leek een chronische aandoening te hebben. “Wel of niet naartoe gaan?”, vroeg hij zich af. Hij was hun al voorbij gelopen en zomaar teruglopen en erop afstappen kan iemand ook erg overvallen. “Nee, het was een lange dag. Ik kan wel op iedereen af blijven stappen met een kruk. Maar ja, als ik nu niet ga.. wie gaat er dan?”, bedacht hij zich. “Pfff… wat ga ik zeggen?” Hij liep er naartoe en hield bewust een paar meter afstand toen hij hen aansprak. “Hoi, zou ik je iets mogen vertellen? Ik zie dat je met een rollator en een kruk loopt. Wij hebben vandaag hier in de stad voor mensen gebeden, waaronder ook veel mensen met krukken en pijn. We zien regelmatig dat de pijn dan weggaat en dat er genezing komt. Ik vroeg me af of je ook pijn hebt?” Het meisje reageerde een beetje geschrokken en zei dat ze pijn had. “Sorry als ik jullie overval. Wat ik je graag wil vertellen is dat God echt bestaat en dat Hij ook genezing kan brengen.” Ze luisterden. “Ik wil geen valse hoop geven.. maar wel zeggen dat er bij Hem altijd hoop is. Je hoeft mij niet te vertellen wat er is hoor. God weet dat. Als je straks thuis bent, zoek dan eens op YouTube naar video’s van hetgeen waar jij last van hebt en tik erbij “Jezus” of “Jesus”. Zo zijn er ook genezingsdiensten.” Ze zeiden dat ze dat eens op zouden zoeken. Het meisje liep verder en liep haar moeder een stuk vooruit. De moeder vertelde dat het vertrouwen van haar dochter in mensen stuk gegaan was. Hij realiseerde zich ineens dat hij nog een Nederlandse versie van de Liefdesbrief van de Vader in zijn broekzak had zitten. Terwijl hij met de moeder sprak gaf hij deze aan het meisje die de brief las en zichtbaar geraakt werd. Ze keek geëmotioneerd. “Mooi hè? Dat is het hart van God. De Heilige Geest wordt ook de Helper en de Trooster genoemd.” Het meisje opende zich en begon ook te praten. Ze vertelde iets over haar ziekte en over haar overleden vader. Ze wilde graag gebed ontvangen. De moeder wilde geen gebed en deed een paar stappen naar achter: “Het gaat om haar nu.” Hij werd met ontferming bewogen en kreeg zelf tranen tijdens het gebed. Hij bad voor innerlijke zoals troost en fysieke genezing en sprak het bloed van Jezus uit tegen die ‘rotziekte’. Ze merkte dat er iets gebeurde en heeft daarna zelf gebeden dat ze Hem leert kennen door ook de Heilige Geest in haar hart te vragen. Het meisje zei later dat ze het helemaal warm had gekregen. “Er komt warmte van jou af”. Hij zei: “Dat ben ik niet. Dat is de Heilige Geest. Dat is God Die van jou houdt”.