Verslag outreach beschuit met muisjes kerstactie 22 en 23 december 2017

      Reacties uitgeschakeld voor Verslag outreach beschuit met muisjes kerstactie 22 en 23 december 2017

Op 22 en 23 december vond de Light Express Kerstactie plaats in het centrum van Eindhoven. Op vrijdag stond de bus van 11 uur ’s morgens tot 9 uur ’s avonds op het 18 septemberplein, pal voor de Piazza. Dit was letterlijk en figuurlijk een schitterende locatie door alle kerstverlichting in de binnenstad. Op zaterdag stond Light Express van 11 tot 5 bij het VVV-kantoor naast het NS-station. De actie was een geweldig succes! Gedurende twee dagen hebben er tientallen (ruim 40) broeders en zusters samen het Evangelie verkondigd door beschuit met muisjes uit te delen aan voorbijgangers. We maakten op deze ludieke manier aan de mensen bekend dat we met Kerst denken aan de geboorte van onze Verlosser Jezus Christus.

Vrijdagmorgen zijn we gestart met lofprijs en aanbidding. Er was koffie en iets te eten. De bus zat met bijna 20 mensen volgepakt. Victor had zijn gitaar meegenomen en we zongen samen “Prijs Adonai” en “10.000 redenen”. Er werd eenparig gebeden en God werd groot gemaakt. Daarna was het tijd om uit te gaan. Terwijl sommigen naar buiten gingen, bleven anderen in de bus om de beschuitjes te smeren. Er zijn dit weekend in totaal maar liefst 1700 beschuitjes gesmeerd!

Deze outreach was super gezegend! Dank aan God voor Zijn trouw! Dank aan iedereen die hiervoor gebeden heeft. Het Koninkrijk van God was zichtbaar in de directe omgeving van de bus. Mensen die in de buurt van de bus liepen bleven staan, als het ware vastgepind aan de grond. De bestickering op de bus sprak mensen aan. Het Evangelie werd verkondigd. Heel veel mensen bleven staan om te luisteren, soms waren er gesprekken die wel een uur duurden. Anderen gingen de bus in voor gebed. We hebben voor de zieken gebeden. Bovenal, meerdere mensen hebben zich deze twee dagen bekeerd en “Ja” gezegd tegen Jezus als hun Verlosser en Heer. Tientallen mensen hebben gebeden uitgesproken dat ze God willen leren kennen en Hem ruimte geven om in hun leven te gaan werken. We hadden ook gebeden dat God mensen zou sturen die we al eerder hadden gesproken. Ook dat deed Hij. Er was een opgetogen stemming: “Wij zijn meer dan overwinnaars!”

Vrijdagavond was het koopavond en het was heel erg druk in de stad. Het thema (“er is een kind geboren”), de tijd van het jaar, het grote aantal arbeiders, de locatie, de verlichting in de Lichtstad, de naam Light Express… het hele plaatje klopte en de actie liep gesmeerd. Met 1700 beschuitjes, enorme hoeveelheden traktaten en Bijbels die zijn uitgedeeld kan van een enorm bereik gesproken worden. Harten gingen open over de liefde van God en mensen werden geraakt. Halleluja! Een terugblik op de ontmoetingen:

  • Een echtpaar kreeg het Evangelie uitgelegd en zou er over nadenken.
  • Een Katholiek echtpaar kreeg informatie over wedergeboorte en vervulling met de Heilige Geest en nam een Bijbel mee.
  • Twee parkeerwachters reageerden in eerste instantie afwijzend, toch volgde er een bijzonder gesprek over afgoden en God en mocht er met hen gebeden worden.

 

  • Een meidengroep (stuk of 7 tieners) kreeg het Evangelie uitgelegd. Daarna mocht er voor hen gebeden worden. Twee van hen wilden dit niet en namen afstand. De vijf anderen bleven staan en zeiden “Amen”. Er waren enkele meiden, waarvan één in het bijzonder, die echt openstonden om te ontvangen. Het meisje in het midden straalde. Ze kreeg een Bijbel mee.

 

  • Een dakloze Pool zei dat hij zich wilde bekeren maar er was alcohol in het spel en het gesprek verliep moeizaam.
  • Een tienermeisje luisterde naar het Evangelie en kreeg de Liefdesbrief van de Vader mee.
  • Een vrouw met Katholieke achtergrond at vrolijk een beschuitje en nam een Bijbel in ontvangst.
  • Twee jonge meiden spraken een zondaarsgebed uit en namen een Bijbel mee.
  • Er werd gebeden voor genezing met een man die een Tia had gehad.

 

  • Een man met Katholieke achtergrond in rolstoel ontving genezing aan zijn rechterbeen. De pijn ging weg. Hij werd geraakt en werd enthousiast en kreeg informatie mee. Hij zei dat hij naar de kerk zou komen.

 

  • Een vrouw die we een maand eerder in Woensel spraken, kwam terug. Ze is zondag met ons naar de dienst geweest. Bid voor een aanraking en verlossing.

 

  • Een gelovige jongeman (Sinti) vertelde over zijn worstelingen. Hij heeft een kind verloren. Hij wandelde ooit op de smalle weg en nu meer op de brede weg. Zonde. We hebben met hem gebeden.

 

  • Een vriendelijke jongen en een vriendin, eind twintig, luisterden naar onze getuigenissen. De beste vriend van deze jongen is onlangs tot geloof gekomen. Hun vriendschap is hierdoor veranderd en hij begreep niet wat zijn vriend nu bezielt. We hebben hierover gesproken en uitgelegd dat zijn vriend niet gek geworden is en kunnen vertellen dat Jezus leeft. De jongen rookte af en toe een joint. We hebben uitgelegd dat Jezus vrij maakt. Uiteindelijk wilden zowel deze jongen als de vriendin gebed ontvangen om God ook te leren kennen. We hebben ook samen voor de pas bekeerde vriend gebeden.

 

  • Nog een Katholiek echtpaar nam een Bijbel mee. Ze zouden nadenken over wedergeboorte, misschien thuis in gebed gaan en voor vervulling met de Heilige Geest bidden.
  • Twee jongens spraken een gebed uit naar God voor hulp. Beiden zijn verslaafd. Vooral één van hen zag er slecht uit; mager, donkere kringen onder zijn ogen.
  • Een kort, prettig gesprek met twee jonge Moslima’s
  • Een jongen met kerstmuts was aan het flyeren voor een restaurant waar hij werkt. Hij kreeg traktaten mee. Hij zei dat hij al vervuld is met de Heilige Geest.
  • Er werd gebeden met drie meiden, ergens begin twintig.. Ze zeiden alle drie nadrukkelijk “AMEN!” en namen van harte en Bijbel mee.

 

  • Drie meiden en een jongen bleven hangen bij de bus, ze luisterden samen een hele poos naar het Evangelie en getuigenissen. Ze keken eerst een beetje de kat uit de boom en wilden daarna toch samen gebed ontvangen en zeiden alle vier ook nadrukkelijk “AMEN!” Ze kregen ook allemaal een Bijbel mee.

 

  • Een echtpaar met dochtertje kwam voorbij gelopen. Op verzoek van de moeder was hun dochter als kind gedoopt. De vader had niks met het geloof. Het dochtertje had afgelopen week op school onderwijs gehad over Jezus. We vroegen of zij hierover wilde vertellen aan haar ouders. Toen liepen ze verder. Daarna kwam de gedachte “Bid voor het kind”. We zijn hen nog een stukje achterna gerend met de vraag “Mijnheer, u gelooft niet. Uw vrouw wel. Zouden we misschien met uw vrouw een zegen mogen bidden voor uw dochter?” Dat vond iedereen prima. We hebben o.a. gebeden voor bescherming (engelen om haar heen) dat ze mag weten dat God er altijd is en voor haar toekomst. Ook de vader had een glimlach na het gebed.

 

  • Een bejaard echtpaar luisterde lang naar het Evangelie. De vrouw was redelijk geïnteresseerd. De man geloofde niet wat verteld werd. Er kon niet gebeden worden.
  • Een vrouw met Katholieke achtergrond was haar geloof kwijtgeraakt. Haar zus geloofde nog wel sterk. We hebben gebeden dat God terugkomt in haar leven en ook voor genezing gebeden.
  • Een meisje uit Limburg sprak een zondaarsgebed uit en nam Jezus aan!

 

  • Twee vrienden van 14 jaar, zachtmoedig van karakter, zaten achter de bus op een bankje. We vroegen of ze de bus gezien hadden, waarop ze vertelden dat ze de afbeelding hadden bekeken en zich afvroegen wat het precies inhield. Een half uur lang mochten we het Evangelie uitleggen. Een van de jongens was Boeddhistisch opgevoed. Op de vraag wat hen het meest aansprak in het hele verhaal antwoordde deze jongen: “Verlossing”. We vroegen of ze een persoonlijke relatie met God als Vader door het werk van Jezus Christus zouden willen, waarop ze “Ja” antwoordden. We hebben een gebed voorgezegd, dat ze samen, tegelijk, nagebeden hebben. We hielden in een cirkel elkaars handen vast. Ze kregen ook een Bijbel mee.

 

  • We spraken met drie tieners over de afbeelding van het kruis op de bus. Twee jongens en een meisje. Ze waren geen Christen, toch stelde het meisje opvallende vragen. Ineens kwam de spreekwoordelijke aap uit de mouw. Dit meisje en haar broer zijn Jehova’s Getuigen. We spraken over wat het betekent om ‘In Christus te zijn’, vervuld met de Heilige Geest en de kracht van God door zijn discipelen. We spraken ook over de wet en religie t.o.v. bijvoorbeeld vrijheid, relatie en ‘God is liefde’. Het leek erop dat deze jongen iets van de liefde van Jezus leek te proeven wat hij nog niet kende. Uiteindelijk hebben we samen (tot de Vader van Abraham, Isaak en Jakob – de Schepper van hemel en aarde – Alpha & Omega) gebeden dat Hij de waarheid aan deze jonge jehova’s getuige zal openbaren. De jongen nam ook een Bijbel mee. De vriend heeft ook gebed ontvangen.

 

  • Een maand geleden hadden we in Woensel gebeden met een man die z’n kat kwijt was. De kat is teruggevonden! Hij zei: “Ja, we hebben het er nog wel even over gehad. Maar ja, is dat dan God?” We legden uit dat als hij vaker gaat bidden er een relatie ontstaat met God. God is duidelijk bezig in het leven van deze man. Er volgde een mooi gesprek. Hij was met zijn dochtertje, die op Kerstdag geboren is en dus bijna jarig was. ’s Morgens had een van ons thuis een boekje meegenomen met de gedachte dat dit bestemd was voor een kindje. In dit boekje staat het Evangelie uitgelegd met afbeeldingen van Playmobil speelgoed. We hadden een cadeautje voor hem en voor zijn dochter. Toen ze het boekje kreeg zei haar vader: “Nou, dat is wel heel toepasselijk, want ze heeft thuis een kerststal gebouwd met Playmobil!” We hebben samen een kringgebed gedaan. De man kreeg ook het boek “De beste argumenten TEGEN Jezus” mee. Hij moest lachen toen hij het boek opensloeg, want alle pagina’s zijn blanco!

 

  • Een man en vrouw luisterden op vrijdagavond wel een uur naar allerlei verhalen. Ze waren aan het winkelen en ze stonden vastgepind aan de grond. Vriendelijke mensen. De man dacht dat hij niet zoveel verkeerd had gedaan en dat hij toch wel in de hemel zou komen. Er was teleurstelling in zijn leven door overlijden van dierbaren. Jull heeft toen zijn levensverhaal met hen gedeeld.

 

  • We mochten bidden voor een man op krukken met diabetes. Hij was eenzaam. We hebben o.a. gebeden voor een relatie met God en voor genezing.

 

  • We spraken met twee vriendinnen aan de achterkant van de bus over de afbeelding van het kruis. Het ging onder andere over abortus. Eén van deze vrouwen had deze gedachte gekregen tijdens haar zwangerschap. Ze vertelde dat ze blij was dat ze dit uiteindelijk niet gedaan heeft. We hebben gesproken over abortus in de context van de geestelijke wereld. Ze wilden God allebei leren kennen. Hiervoor is gebeden en ze namen een Bijbel mee.

 

  • Een man liep met twee zoontjes door de stad. In beide handen droeg hij een tas met kerstinkopen. We gaven een kaartje met de opmerking “dat gaat over Jezus, het is tenslotte Kerst”. Hij ontving dit met dankbaarheid waarop bleek dat hij gelooft. Ondertussen liep hij door want hij moest opschieten. Hij heeft verslaving overwonnen en we gaven het boekje “Verhalen van Hoop”. Hier was hij heel blij mee. Al lopend vroegen we naar wedergeboorte en vervulling met de Heilige Geest. Dat ontbrak nog in zijn leven. We zeiden dat Jezus al zijn schuld wil afnemen en hoe dat kan in gebed en hij de Heilige Geest kan ontvangen. Deze man, gescheiden, had duidelijk de gevolgen van zijn zonden ervaren. “Waarom wachten? Dit kan nu.”, zeiden we. Hij zei tegen zijn kinderen “jongens, even wachten”, stopte, en liet de zware tassen uit zijn handen vallen. Er volgde een kort, krachtig en oprecht gebed waarin hij erkende dat Jezus voor hem aan het kruis gegaan is. Hij gaf al zijn schuld en last aan Jezus. We baden voor vervulling met de Heilige Geest. Met tranen in zijn ogen en bewogenheid in zijn stem zei hij daarna “Oh dankjewel jongen! Mijn kerst is nu al goed!” Er viel ter plekke een last van hem af! “Het is goed! God heeft jouw vergeven!” Hij zei dat hij naar de kerk wil komen. We zijn hem later nog achterna gerend om een Bijbel toe te stoppen. Zijn gezicht sprak dankbaarheid uit.

 

  • Een Hongaarse man was zijn geld en telefoon kwijtgeraakt. Hij gelooft in Jezus. Hij bleef de hele dag in de bus tot hij ’s avonds laat een hotel kon krijgen. Een man van een Pinkstergemeente in Tilburg was samen met zijn dochter spontaan aangesloten bij de outreach. Toen de Hongaar wilde gaan vroeg hij of deze man pijn had. Hij bleek pijn te hebben in zijn handen en voeten. De broeder bad 2 keer kort en krachtig en de pijn was daarna weg!

 

  • We mochten bidden voor een gelovige Afrikaanse jongen met opvallende bril en jas. Hij vroeg gebed dat hij zijn doelen zou mogen halen om zijn moeder trots op hem te maken. Een andere Ghanese broeder bleek hem te kennen. Deze sloot aan in het gesprek en nam gezellig een kijkje in de bus.

 

  • Twee jongens van 19 jaar waren op stap in de stad. Ze rookten beiden. Ze hadden het Evangelie uitgelegd gekregen en deden er een beetje lacherig om. Ze wisten niet wat ze ervan moesten denken. Daarna werden ze overspoeld met getuigenissen. Bijvoorbeeld hoe Jezus vrij kan maken van nicotineverslaving. Uiteindelijk waren ze echt geïnteresseerd en wilden gebed ontvangen. Daarna zei die ene jongen “Ik wil tóch graag een Bijbel als dat mag”. Ze kregen allebei een Bijbel mee.

 

  • Zaterdag morgen stonden we bij het VVV-kantoor. De dag begon onrustig omdat we met dronken mensen te maken hadden, waarvan een aantal die nacht op straat had doorgebracht. Een van hen, dakloos, was niet dronken. Hij gelooft in God en sprak een bekeringsgebed uit. Een dronken man probeerde dit te verstoren.

 

  • Kort daarna spraken we met een vrouw, geheel in zwart gekleed, die zichzelf identificeerde met duisternis. Er is iets traumatisch gebeurd waardoor ze in rouwgewaad loopt. Verdrietig. We spraken over eeuwige dood, want eeuwig leven daar gelooft ze niet in. Bid verlossing, leven en bescherming voor haar.

 

  • Een jongen liep voorbij met een jas waarop stond “Blood for Mercy”. Dit was een slogan van een band. We vertelden hem wat de essentie van bloed en barmhartigheid is.

 

  • Een vriendelijke man uit Ierland zat op het terras. We mochten erbij zitten. Hij zei niet in dé waarheid te geloven en bekijkt alles relatief. Bid dat de Heilige Geest zijn ogen opent.

 

  • Drie Christelijke Syriërs vroegen of we mee een jointje wilde roken. Er waren twee Nederlandse vrouwen bij. We hoefden ze niks uit te leggen over God, het Evangelie of de Bijbel. Ze deden op dit moment wat ze zelf wilden. We spraken over de consequenties, bijvoorbeeld van drugs, en de Heiligheid van God. Uiteindelijk hebben we met 7 mensen een kringgebed gedaan.

 

  • Een man van 27 uit dronk een colaatje op een bankje. Hij ging naar de wedstrijd PSV-Vitesse. Hij was teleurgesteld in zichzelf, bijvoorbeeld omdat hij zijn studie niet gehaald had en nu ongelukkig was in het werk dat hij doet. Dit uitte zich ook in boosheid en woede. Hij had een paar rotweken achter de rug en was er even tussenuit. Dit gesprek kwam voor hem op het juiste moment. We hebben een uur met elkaar gesproken en hij was erg dankbaar. Uiteindelijk heeft hij een uitgebreid gebed gedaan waarin hij God uitgenodigd heeft in zijn leven en Jezus om hulp heeft gevraagd.

 

  • Een Hongaarse man passeerde de bus. Hij zag er reddeloos uit. Het bleek dat hij zijn huis, baan en geld kwijt was geraakt. Een collega had hem bestolen. Hij leefde al 3 weken op straat. Hij is de hele dag warm in de bus gebleven met eten en drinken. ’s Avonds hebben we hem naar een opvang gebracht. Hij trok met zijn been. Terwijl de voetbalfans links en rechts passeerden hebben we voor zijn knie gebeden. Na 3 keer bidden was de pijn helemaal weg! Hij sprak geen Nederlands en ook geen Engels. Op een telefoon typten we een schaal van 10 tot 0. Zo kon hij aangeven dat de pijn daalde. Uiteindelijk tekende hij lachend een NUL op de muur met een gebaar “het is weg!”. Hij gaf een doktersbriefje dat hij in januari op controle moet voor zijn hart. Verstikkingsgevoel en steken in zijn lichaam. Ook hier is voor gebeden.

“Van U is al de macht, de glorie, de overwinning en de majesteit. Alles in de hemel en op aarde is van U, Here. En dit is Uw Koninkrijk. Wij vereren U als degene die alles in handen heeft. Rijkdom en eer komt van U alleen en U bent de Heerser over de hele wereld, Uw hand heeft de macht en de kracht en op Uw bevel worden mensen groot en ontvangen zij kracht. O, onze God, wij danken U en prijzen Uw heerlijke Naam.”- 1 Kronieken 29:11-13 HTB