Verslag outreach 4-11-2017

      Reacties uitgeschakeld voor Verslag outreach 4-11-2017

Twee weken geleden stond Light Express bij de Woenselse Markt. Normaal wisselt de standplaats om de twee weken met het 18 septemberplein. Omdat we daar deze zaterdag niet terecht konden, stond de bus ook vandaag op de Verwerstraat bij de zaterdagmarkt.

We zijn meer dan overwinnaars in Christus. Hallelujah! We willen vragen om de komende  outreach dagen ons t ondersteunen in gebed. Bid voor de standplaats (dat Zijn koninkrijk hier mag komen). Bid voor bescherming. Bid voor engelen. Bid voor leiding door Zijn Heilige Geest. Bid voor Zijn liefde in de harten van de teamleden. Bid voor Zijn zegen. Bid dat God de juiste mensen stuurt. Bid dat mensen geraakt worden en verlossing vinden.

We hebben een mooi gesprek gehad met een jongen uit Oeganda. Hij is wedergeboren Christen en op de vraag wat we mochten bidden vroeg hij om een zegen voor zijn verblijf in Nederland. We hebben daarvoor gebeden en God gedankt voor Opwekking in Oeganda.

Christine sprak met 3 Bulgaarse jongens die allemaal in Jezus geloven. Ze spraken nauwelijks Engels dus de communicatie verliep moeizaam. Ze ontvingen allemaal de Liefdesbrief van de Vader in het Bulgaars. Twee jongens liepen alvast door, de andere jongen bleef staan. We mochten voor hem bidden in het Engels. Hij bad zelf ook mee. Toen wij klaar waren met bidden, ging hij zelf nog een behoorlijke poos door en het was merkbaar dat hij in de Geest aan het bidden was, ook al verstonden we het niet. Mooi om te zien. We verstonden elkaar niet, maar stralende ogen en een glimlach zeggen veel. Hij leerde ons ook “Vader, Zoon, Heilige Geest” in het Bulgaars. Dat is “Otac, Sin, Sveti Duh”.

Tom sprak een vriendelijke, rustige jongen die hij kent van het voetballen vroeger. Hij werkt in een winkel in de buurt en Tom had deze jongen al een tijd op zijn hart. Toen hij hem sprak bleek dat hij wel gelovig is, maar nog niet wedergeboren. Op de vraag “Ben je wedergeboren?” zei hij “Nog niet”, waarmee hij het belang daarvan leek te erkennen. Hij gaf aan dat hij daar nog mee wilde wachten, toch mocht Tom wel bidden dat God hem verder overtuigt van het belang hiervan en dit verder in zijn leven uitwerkt.

’s Middags begon het te regenen. Een man in een scootmobiel kreeg een kaartje en we zeiden “Jezus houdt van u”. “Dat weet ik”, zei hij. Hij vertelde dat hij € 11.000 schuld had gehad en had gebeden en daarna kreeg hij ineens een smak geld op zijn rekening, waar de bank ook niks van begreep. Als we het goed begrepen hebben was hij niet alleen schuldenvrij, maar had hij dus extra geld gekregen. Dat is genade; zomaar krijgen wat je niet verdient hebt. Hij volgt nu een Bijbelstudie bij iemand thuis. Hij bad regelmatig en hij noemde Maria. We mochten uitleggen dat we Maria mogen eren als de moeder van Jezus, maar niet vereren omdat het dan afgoderij wordt. “Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven. De énige weg tot God.” Hij luisterde aandachtig en wilde graag meer informatie om een keer naar de kerk te komen. We hebben verteld dat het belangrijk is om wedergeboren te worden. Soms had hij ook pijn in zijn lichaam en we hebben ook uitgelegd dat de Heilige Geest in hem wil komen wonen en in die context gewezen op de Handelingen van de Apostelen waaronder genezing van zieken. We stonden in de regen en hij wilde daar nog even mee wachten. We hebben uitgelegd hoe hij dit thuis zelf kan doen, door middel van zijn schuldbelijdenis en geloofsbelijdenis. Hij begreep dat dit een zaak is van een oprecht hart, tussen God en hem en dat het eervol is naar God om hierbij op je knieën te gaan. Hij knikte instemmend en we hebben kort gebeden dat God hem hier verder in zal leiden.

Een mevrouw liep voorbij en ontving een kaartje terwijl we zeiden dat Jezus van haar houdt, waarop ze vrolijk zei “nou dankjewel!” Ze stopte even, in de regen, en ze reageerde positief op de vraag om te bidden voor haar twee jongens, ondanks dat ze zei dat ze zelf niet in God gelooft. Tijdens de eerste minuut van het gebed ging haar telefoon af. Het leek er even op dat de ‘dief kwam om het gebed te stelen’ (Johannes 10:10), maar de oproep toonde ‘Ma’ en de vrouw zei “Dat is mijn moeder, die gelooft wél!”. “Oh, dat is mooi. Ze heeft vast al heel vaak voor jou en haar kleinkinderen gebeden. Dan kunnen we samen met haar bidden, want waar twee of meer vergaderen in Zijn Naam is Hij in het midden.” Dat hebben we gedaan via de telefoon terwijl haar moeder meeluisterde. De vrouw was alleen met twee kinderen. In het gebed vroegen we ook of God de moeder wilde helpen in haar verdriet, waar ze zelf niets over verteld had maar wat haar leek raken.

Drie Polen die net van de kapper afkwamen stonden een sigaretje te roken naast de bus. Twee broers en een vriend. Ze geloven in Jezus, maar leken nog in de wereld te leven. Eentje had een drankprobleem. We  lieten ze een filmpje zien van een man die bevrijdt wordt van verslaving in de Naam van Jezus en daarna vrolijk is en straalt. Omdat ze nauwelijks Nederlands spraken konden we ze niet veel uitleggen over het Evangelie. Ze waren vriendelijk en hebben alle drie de Liefdesbrief van de Vader in hun eigen taal meegekregen.

Jull sprak met een jongen uit Zweden. Het gesprek was in het Engels. De jongen was redelijke geïnteresseerd. Totdat zijn vrienden kwamen, een andere jongen en een meisje. Het meisje begon afkeurend over ‘religie’ en wilde gaan. Ze zei dat ze hier vroeger mee te maken had gehad, duidelijk een negatieve ervaring. We probeerden uit te leggen dat het niet gaat om religie, maar om relatie met een liefdevolle Vader in de hemel via het werk van Jezus aan het kruis. Ze zeiden dat ze wel in God geloofden, maar niet in onze God. Tom vroeg “In welke God?” Daar kwam geen reactie op. De kledingstijl was vrij alternatief. Hij vroeg: “Wicca? Natuurreligie? God van de natuur?” Het meisje zei: “Ja, zoiets.. ook met natuur.” Nog steeds geen reactie. “Bewustzijnsevolutie? Alles is bewustzijn? Maya, de grote constructie? Alles is een droom waaruit je moet ontwaken?” Die jongen die erbij gekomen was reageerde daar verbaasd en instemmend op. Tom zei dat hij die weg ook bewandelt heeft en dat die weg niet redt. Het meisje werd onrustig en vertrok.. zodat de andere twee ook mee moesten. Tom zei nog snel tegen die jongen: “Als er ooit een moment is dat je in nood bent en het niet meer weet, onthoud dan dat je altijd Jezus kunt aanroepen! Stop dit maar als een reservekaart in je zak en weet dat je Die altijd kunt trekken.” Jull zei later “Zag je dat.. die ene jongen reageerde erop. Daar gebeurde iets”. Deze drie vrienden dronken uit een spirituele of occulte bron.. en het een kwestie van tijd tot daar ellende van komt omdat het een vervuilde bron is. Uit ervaring weten we dat occultisme een bodemloze put is waar je steeds verder invalt, die altijd met een prijskaartje komt en die de dorst niet lest. ‘Iedereen die dit water drinkt zal weer dorst krijgen,’ zei Jezus, ‘maar wie het water drinkt dat ik hem geef, zal nooit meer dorst krijgen. Het water dat ik geef, zal in hem een bron worden waaruit water opwelt dat eeuwig leven geeft.’ Toen ze vertrokken waren hebben Jull en Tom hebben samen gebeden dat de Heilige Geest hun ogen zal openen voor de Waarheid.

We spraken met een man van 27 met een zwart bomberjack met doodskop. Hij was samen met een vriendin. Ze zijn gaan allebei naar gabberfeesten. De vrouw vertelde dat ze dit al 15 jaar deed maar nooit drugs had gebruikt. Tom was vroeger zelf gabber en sprak over de duisternis daarbinnen, verwijzend naar de doodskop op de jas van de man en getuigde hoe Jezus zijn ogen heeft geopend over deze dingen. “Waar kies je voor in het leven? Dood, demonen en duisternis van de duivel.. of leven, liefde en licht van God?” Ze stonden te praten met hun blik gericht op de grote bestickering op de bus, die de wereld, het kruis en het Koninkrijk van God toont.. maar ook het vuur daaronder. De vrouw zei dat ze gelooft dat er een duivel is en ze ziet op de party’s ook hoe mensen bezeten zijn van demonen onder invloed van drugs. Daarentegen geloofde ze niet in engelen en God. Ze was bekend met satanisme want ze zei dat dit verkeerd begrepen wordt. Ze zien niks verkeerds in de gabberfeesten. Tom heeft uitgelegd hoe duisternis ons leven in kan komen, ook door drugs en satanische muziek, en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn, ook voor eventuele kinderen in de toekomst. Want hoe kan een God die het beste met ons voorheeft en ons wil beschermen en zegenen als mensen bewust voor de duisternis kiezen? De man had ook een zwarte pet op, met alleen een dik wit kruis van Jezus Christus ondersteboven. “Als je er niet in gelooft of niks mee hebt.. waarom draag je het dan wel ondersteboven op je pet?” Op de vraag “Stel nou dat het toch waar is.. zou je dat dan niet willen weten?” mocht Tom toch kort voor de man bidden. Hij voelde zich er erg ongemakkelijk bij.. maar beiden waren wel degelijk geïnteresseerd. Mensen hebben soms zelf niet in de gaten hoe ze in de greep van duisternis zijn. We bidden dat de Heilige Geest de verblinding wegneemt.

Een kale man, waarschijnlijk eind 30 of begin 40, liep fluitend voorbij en we vroegen “Wat maakt jou zo vrolijk?” We gaven hem een kaartje met de tekst “Jezus houdt van jou en vertelden dat de Heilige Geest ons vrede geeft en vrolijk maakt”. Tom rook drank en zei “Jezus maakt ook vrij van verslaving. Worstel je met verslaving?” Hij zei meteen “Ja. Crack.” Crack is uitgekookte cocaïne dat gerookt wordt. Het is extreem verslavend. Tom pakte een boekje uit zijn kontzak en zei “Hier dit is voor jou. Verhalen van Hoop. Dit zijn allemaal verhalen van mensen die met God samen van hun verslaving afgekomen zijn. Die mag je hebben.” Dat waardeerde hij enorm. Bij het woord kliniek gaf hij meteen aan dat hij daar meerdere ervaringen mee had, maar dat dit niet geholpen had. Ze spraken over het 12 stappen programma van de NA (Narcotics Anonymous) en het overgeven aan een ‘hogere macht’ en waarom dat God moet zijn en specifiek Jezus Christus. Hij begreep hoe crack hem tot slaaf maakte van iets duisters dat hem zijn vrije wil ontneemt. Tom kon uitleggen dat al dit duister is verslagen aan het kruis van Golgotha door Jezus Christus. De man begreep ook dat pijn en leegte de oorzaak is van zijn gebruik. Tom kon vertellen over een kennis van hem die ook crack verslaafd was en overliep van de Heilige Geest, met liefde, nadat hij Jezus aan had genomen. De man was oprecht geïnteresseerd en wilde graag gebed. Hij geloofde wel in God maar wist nog niet precies hoe of wat. In de bus heeft hij een uitgebreid gebed nagesproken en God om openbaring en om hulp gevraagd. Hij voelde dat er iets in hem gebeurde en hij zei dat hij na het gebed rustig was. Hij komt niet uit Eindhoven. We hebben zijn telefoonnummer en houden contact.

Team Lightexpress